Sunday, December 5, 2010

penghijrahan ini menakutkan saya...

bismillah..

sebenarnya dah lama saya nak tulis post kali ni

tapi..saya seakan tidak suka meluahkan rintihan hati yang seakan tidak redha ini

saya mahu blog ini menjadi kekuatan untuk saya di kala lemah

tapi...kali ni, setelah berfikir berkali2...saya mahu menulis....


22 NOVEMBER 2010

saya dapat posting di kg gajah, perak

saya telah pun memulakan kerjaya sebagai guru
setelah lapor diri 2 minggu yang lalu...

hati saya sangat berat...berat yang amat setiap kali mahu berangkat ke sana..

dalam masa dua minggu ni, abah..merupakan insan yang sangat banyak berkorban

menghantar dan mengambil saya dengan perjalanan satu jam setengah dari rumah

ditambah dengan usia yang mencecah 63 tahun..

abah gagahkan juga diri..demi anaknya yang satu ini...

saya???

saya bukan tidak mampu memandu

tapi saya takut...kondisi kesihatan memaksa perasaan saya bertahan melihat jerih perih abah..

hingga semalam...

saya dapat satu rumah sewa

selasa ni, masuk...cadangan housemate saya

saya....

belum buat keputusan

saya takut

sungguh saya takut...

waktu bekerja 8am-5pm...

cukup membuatkan saya sangat2 letih dan sakit

saya takut....

jujurnya

saya takut seorang diri dalam kesakitan dan ketidaklaratan

lama saya mendiamkan diri

berfikir

dan terus berfikir

pentingkan diri kah saya???

kalau saya berdegil mahu terus tinggal di rumah???

membiarkan abah yang semakin dimamah usia....memandu selama 1 jam setengah untuk anaknya yang seorang ini??

membiarkan abah menghabiskan hampir 6 jam perjalanan sehari
demi anaknya yang satu ini

saya buntu...

saya takut

i'm damn scared

selama saya sakit

saya tidak pernah jauh dari org2 sekeliling yang tidak pernah jemu membantu

kali ini....

Allah mengajar saya

bahawa sesungguhnya....

TIDAK ADA KUASA YANG LEBIH KUAT MELAINKAN DIA

TIDAK ADA YANG DPT MEMBANTU MELAINKAN DENGAN IZINNYA....

ALLAH KELUARKAN SAYA DARI SATU ZON SELESA...

ke satu zon yang saya rasakan sangat menakutkan....pada pandangan saya yang lemah

beralih arah ke dunia yang luas...dengan keadaan terbatas...

berhadapan dengan masyarakat...

saya perlu hadapi

hadapi dengan jiwa yang lapang

hati yang tenang

dan pergantungan sepenuhnya pada Allah

Dia takkan pernah menzalimi saya

sekali-kali tidak

bahkan Dia lebih tahu kondisi kesihatan saya

jauh dari apa yang saya sendiri tahu

semoga teori2 ini meresap dengan baik

dalam hati saya...

penghijarahan ini amat menakutkan saya

1 comment:

  1. Dear Solehah,
    I am Anwar, currently teaching at Gua Musang. I read your post and felt that I need to write this down. Obviously, you are having dillema but always remember that God tests mankind who He loves most. What happens to you is part and parcel of a life as a teacher.. Be thankful, that out of so many new teachers, the alMighty God has chosen you and put a test on you. I believe you can make it. Just pray to the God. Remember, God is Merciful..

    ReplyDelete